საგარეო პოლიტიკა

დადუმებული იადონები

შარ­­­შან გა­­მოქ­­­ვეყ­­­ნე­­ბულ სტა­­ტი­­ა­­ში „დავა­კვი­რდეთ იადო­­ნებს"  მკითხ­­­ველს შევ­­­თა­­ვა­­ზეთ ინ­­­დი­­კა­­ტორ­­­თა სის­­­ტე­­მა, რო­­მე­­ლიც უნ­­­და დაგ­­­ვ­­­ხ­­­მა­­რე­­ბო­­და უკეთ შეგ­­­ვე­­ფა­­სე­­ბი­­ნა ქვეყ­­­ნის სა­­გა­­რე­­ო­­პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი პო­­ზი­­ცი­­ე­­ბი. ამის­­­თ­­­ვის თა­­ვი მო­­ვუ­­ყა­­რეთ იმ მთა­­ვარ მი­­მარ­­­თუ­­ლე­­ბებ­­­სა და პრო­­ექ­­­ტებს, რომ­­­ლე­­ბიც არ­­­სე­­ბი­­თად გან­­­საზღ­­­ვ­­­რა­­ვენ სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ად­­­გილს რე­­გი­­ონ­­­სა და მსოფ­­­ლი­­ო­­ში. მი­­მარ­­­თუ­­ლე­­ბე­­ბი და პრო­­ექ­­­ტე­­ბი ორ ჯგუ­­ფად დავ­­­ყა­­ვით. პირ­­­ვე­­ლი ჯგუ­­ფის სა­­კითხე­­ბი ჩვე­­ნი ეროვ­­­ნუ­­ლი ინ­­­ტე­­რე­­სე­­ბის წინ­­­წა­­წე­­ვას ემ­­­სა­­ხუ­­რე­­ბო­­და. მე­­ო­­რე ჯგუფ­­­ში ერ­­­თ­­­გ­­­ვა­­რი წი­­თე­­ლი ხა­­ზე­­ბი შევ­­­კ­­­რი­­ბეთ, რო­­მელ­­­თა გა­­დაკ­­­ვე­­თა და­­უშ­­­ვებ­­­ლად მი­­ვიჩ­­­ნი­­ეთ. მა­­შინ­­­ვე ეს ინ­­­დი­­კა­­ტო­­რე­­ბი იადო­­ნებს შე­­ვა­­და­­რეთ, რომ­­­ლე­­ბიც გა­­ლო­­ბის შეწყ­­­ვე­­ტით მე­­შახ­­­ტე­­ებს სი­­ცოცხ­­­ლის­­­თ­­­ვის სა­­შიშ ვი­­თა­­რე­­ბა­­ზე მი­­ა­­ნიშ­­­ნებ­­­დ­­­ნენ. მას შემ­­­დეგ ერ­­­თი წე­­ლი გა­­ვი­­და და დად­­­გა დრო, რომ და­­ვაკ­­­ვირ­­­დეთ იადო­­ნებს და გა­­ვი­­აზ­­­როთ, სად აღ­­­მოვ­­­ჩ­­­ნ­­­დით ხე­­ლი­­სუფ­­­ლე­­ბა­­ში ახა­­ლი პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი ძა­­ლის მოს­­­ვ­­­ლი­­დან ერ­­­თი წლის შემ­­­დეგ.

მოკ­­­ლედ რომ შე­­ვა­­ჯა­­მოთ, მი­­მარ­­­თუ­­ლე­­ბა­­თა უმ­­­რავ­­­ლე­­სო­­ბა­­ში ვერ იქ­­­ნა შე­­ნარ­­­ჩუ­­ნე­­ბუ­­ლი წი­­ნა წლე­­ბის წინ­­­ს­­­ვ­­­ლის ტემ­­­პი. რამ­­­დე­­ნი­­მე პრო­­ექ­­­ტ­­­ში სტაგ­­­ნა­­ცი­­ის, სხვებ­­­ში კი უკუს­­­ვ­­­ლის მოწ­­­მე­­ნი გავ­­­ხ­­­დით. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს სა­­გა­­რეო პო­­ლი­­ტი­­კამ და­­კარ­­­გა წი­­ნა წლე­­ბის წინ­­­მ­­­ს­­­წ­­­რე­­ბი და დი­­ნა­­მი­­კუ­­რი ხა­­სი­­ა­­თი. შე­­სუს­­­ტ­­­და კო­­ორ­­­დი­­ნა­­ცია მთავ­­­რო­­ბის სხვა რგო­­ლებ­­­თან, გან­­­სა­­კუთ­­­რე­­ბით, ეკო­­ნო­­მი­­კუ­­რი და ფი­­ნან­­­სუ­­რი კომ­­­პო­­ნენ­­­ტე­­ბის მქო­­ნე პრო­­ექ­­­ტებ­­­ში. სა­­გა­­რე­­ო­­პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი უწყე­­ბა ძი­­რი­­თა­­დად მოვ­­­ლე­­ნებ­­­ზე რე­­ა­­გი­­რე­­ბის რე­­ჟიმ­­­ში მუ­­შა­­ობ­­­და. მას გა­­მუდ­­­მე­­ბით უწევ­­და პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი ლი­­დე­­რე­­ბის წი­­ნა­­აღ­­­მ­­­დე­­გობ­­­რი­­ვი, ორაზ­­­რო­­ვა­­ნი და, ზოგ­­­ჯერ, სკან­­­და­­ლუ­­რი გან­­­ცხა­­დე­­ბე­­ბის ახ­­­ს­­­ნა-­­­გან­­­მარ­­­ტე­­ბა. გა­­დაწყ­­­ვე­­ტი­­ლე­­ბე­­ბის ცენ­­­ტ­­­რა­­ლი­­ზა­­ცი­­ამ, რო­­გორც მთავ­­­რო­­ბის დო­­ნე­­ზე, ასე­­ვე სა­­მი­­ნის­­­ტ­­­როს შიგ­­­ნით, ოპე­­რა­­ტი­­უ­­ლო­­ბის, ეფექ­­­ტუ­­რო­­ბი­­სა და ინი­­ცი­­ა­­ტი­­ვის პრობ­­­ლე­­მე­­ბი წარ­­­მოშ­­­ვა. ქვეყ­­­ნის იმიჯს დი­­დი ზი­­ა­­ნი მი­­ა­­ყე­­ნა უპა­­სუ­­ხის­­­მ­­­გებ­­­ლო პო­­ლი­­ტი­­კურ­­­მა რი­­ტო­­რი­­კამ იმის შე­­სა­­ხებ, რომ ავ­­­ტო­­რი­­ტე­­ტუ­­ლი სა­­ერ­­­თა­­შო­­რი­­სო ინ­­­ს­­­ტი­­ტუ­­ტე­­ბის მი­­ერ სა­­მა­­გა­­ლი­­თოდ მიჩ­­­ნე­­უ­­ლი ქარ­­­თუ­­ლი რე­­ფორ­­­მე­­ბი, თურ­­­მე „ტყუილი და თვალ­­­ში ნაც­­­რის შეყ­­­რა" ყო­­ფი­­ლა. მაგ­­­რამ, თვი­­სობ­­­რი­­ვად ყვე­­ლა­­ზე დი­­დი დარ­­­ტყ­­­მა სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს პო­­ზი­­ცი­­ებს პრე­­მი­­ერ­­­მი­­ნის­­­ტ­­­რის ავად­­­სახ­­­სე­­ნე­­ბე­­ლი „ევრაზიული გან­­­ცხა­­დე­­ბით" მი­­ად­­­გა.

ახ­­­ლა კი, კონ­­­კ­­­რე­­ტუ­­ლი მი­­მარ­­­თუ­­ლე­­ბე­­ბის გა­­სა­­ა­­ნა­­ლი­­ზებ­­­ლად ჩვენს იადო­­ნებს მი­­ვუბ­­­რუნ­­­დეთ. ერ­­­თი წლის შემ­­­დეგ ისი­­ნი უჩ­­­ვე­­უ­­ლოდ და­­დუ­­მე­­ბუ­­ლე­­ბი დაგ­­­ვ­­­ხ­­­ვ­­­დ­­­ნენ.

„ის, რაც უნ­­­და გაგ­­­რ­­­ძელ­­­დეს

ევ­­­რო­­კავ­­­შირ­­­თან და­­ახ­­­ლო­­ე­­ბა – უნ­­­და დას­­­რულ­­­დეს მო­­ლა­­პა­­რა­­კე­­ბე­­ბი: 1) ასო­­ცი­­რე­­ბის შე­­თან­­­ხ­­­მე­­ბის შე­­სა­­ხებ; 2) თა­­ვი­­სუ­­ფა­­ლი ვაჭ­­­რო­­ბის შე­­სა­­ხებ; 3) უვი­­ზო მი­­მოს­­­ვ­­­ლის შე­­სა­­ხებ. სა­­მი­­ვე ამო­­ცა­­ნის შეს­­­რუ­­ლე­­ბა 2013 წელს იგეგ­­­მე­­ბო­­და".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: 1-ლ და მე-2 პუნ­­­ქ­­­ტებ­­­ზე მო­­ლა­­პა­­რა­­კე­­ბე­­ბი დას­­­რულ­­­და, თუმ­­­ცა მოხ­­­და შე­­თან­­­ხ­­­მე­­ბის დო­­ნის დაქ­­­ვე­­ი­­თე­­ბა. თუ შარ­­­შან ამ შე­­თან­­­ხ­­­მე­­ბის ხელ­­­მო­­წე­­რა იგეგ­­­მე­­ბო­­და, წელს მხო­­ლოდ პა­­რა­­ფი­­რე­­ბა­­ზეა სა­­უ­­ბა­­რი. ევ­­­რო­­კავ­­­შირ­­­თან სა­­ვი­­ზო რე­­ჟი­­მის ლი­­ბე­­რა­­ლი­­ზა­­ცი­­ის სა­­მოქ­­­მე­­დო გეგ­­­მა­­ზე მუ­­შა­­ო­­ბის დას­­­რუ­­ლე­­ბა წელს რომ ვერ მო­­ხერ­­­ხ­­­დე­­ბა, უკ­­­ვე ნა­­თე­­ლია – ნო­­ემ­­­ბერ­­­ში და­­გეგ­­­მი­­ლია მხო­­ლოდ პირ­­­ვე­­ლი შუ­­ა­­ლე­­დუ­­რი ან­­­გა­­რი­­შის გა­­მოქ­­­ვეყ­­­ნე­­ბა.

„NATO-ში ინ­­­ტეგ­­­რა­­ცია – 1) ყო­­ველ­­­წ­­­ლი­­უ­­რი სა­­მოქ­­­მე­­დო გეგ­­­მის შეს­­­რუ­­ლე­­ბა – 2008 წლი­­დან სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლომ წარ­­­მა­­ტე­­ბით შე­­ას­­­რუ­­ლა ოთხი გეგ­­­მა; 2) NATO-საქართველოს კო­­მი­­სი­­ის სხდო­­მე­­ბის მა­­ღა­­ლი დო­­ნი­­სა და რე­­გუ­­ლა­­რუ­­ლო­­ბის შე­­ნარ­­­ჩუ­­ნე­­ბა; 3) ატ­­­ლან­­­ტი­­კუ­­რი საბ­­­ჭოს სხდო­­მე­­ბის თბი­­ლის­­­ში ჩა­­ტა­­რე­­ბის პრაქ­­­ტი­­კის გაგ­­­რ­­­ძე­­ლე­­ბა; 4) სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო­­ში NATO-ს გე­­ნე­­რა­­ლუ­­რი მდივ­­­ნის ვი­­ზი­­ტე­­ბის რე­­გუ­­ლა­­რუ­­ლო­­ბის შე­­ნარ­­­ჩუ­­ნე­­ბა; 5) სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო­­ში NATO-ს სამ­­­ხედ­­­რო კო­­მი­­ტე­­ტის ვი­­ზი­­ტე­­ბის დო­­ნი­­სა და რე­­გუ­­ლა­­რუ­­ლო­­ბის შე­­ნარ­­­ჩუ­­ნე­­ბა. სამ­­­წუ­­ხა­­როდ, სამ­­­ხედ­­­რო კო­­მი­­ტე­­ტის ამ თვის ვი­­ზი­­ტი გა­­და­­ი­­დო".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: 1) ეროვ­­­ნუ­­ლი სა­­მოქ­­­მე­­დო პროგ­­­რა­­მის შეს­­­რუ­­ლე­­ბა წლის ბო­­ლოს შე­­ფას­­­დე­­ბა; მე-2-მე-4 პუნ­­­ქ­­­ტე­­ბით გათ­­­ვა­­ლის­­­წი­­ნე­­ბუ­­ლი ღო­­ნის­­­ძი­­ე­­ბე­­ბი გა­­ი­­მარ­­­თა წი­­ნა წლებ­­­ში დად­­­გე­­ნი­­ლი გან­­­რი­­გით, რაც მი­­სა­­სალ­­­მე­­ბე­­ლი­­ა; 5) NATO-ს სამ­­­ხედ­­­რო კო­­მი­­ტე­­ტის ვი­­ზი­­ტი, რო­­მე­­ლიც 2012 წლის ნო­­ემ­­­ბერ­­­ში უნ­­­და გა­­მარ­­­თუ­­ლი­­ყო და მა­­შინ გე­­ნე­­რა­­ლუ­­რი შტა­­ბის უფ­­­რო­­სის გე­­ნე­­რალ კა­­ლან­­­და­­ძის და­­პა­­ტიმ­­­რე­­ბის გა­­მო გა­­და­­ი­­დო, დღემ­­­დე არ გა­­მარ­­­თუ­­ლა.

„სტრატეგიული თა­­ნამ­­­შ­­­რომ­­­ლო­­ბა აშ­­­შ­­­-­­­ს­­­თან – სტრა­­ტე­­გი­­უ­­ლი პარ­­­ტ­­­ნი­­ო­­რო­­ბის ქარ­­­ტი­­ის ოთხი­­ვე სა­­მუ­­შაო ჯგუ­­ფი­­სა და წლის შე­­მა­­ჯა­­მე­­ბე­­ლი შეხ­­­ვედ­­­რე­­ბის რე­­გუ­­ლა­­რუ­­ლო­­ბი­­სა და მა­­ღა­­ლი დო­­ნის შე­­ნარ­­­ჩუ­­ნე­­ბა. თავ­­­დაც­­­ვის სფე­­რო­­ში მიღ­­­წე­­უ­­ლი შე­­თან­­­ხ­­­მე­­ბე­­ბის გან­­­ხორ­­­ცი­­ე­­ლე­­ბა. თა­­ვი­­სუ­­ფა­­ლი ვაჭ­­­რო­­ბის შე­­სა­­ხებ დაწყე­­ბუ­­ლი მა­­ღა­­ლი დო­­ნის დი­­ა­­ლო­­გის გაგ­­­რ­­­ძე­­ლე­­ბა და თა­­ვი­­სუ­­ფა­­ლი ვაჭ­­­რო­­ბის შე­­სა­­ხებ ხელ­­­შეკ­­­რუ­­ლე­­ბის მო­­ლა­­პა­­რა­­კე­­ბებ­­­ში გა­­დაზ­­­რ­­­და".

სა­­გა­­რე­­ო­­პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი უწყე­­ბა ძი­­რი­­თა­­დად მოვ­­­ლე­­ნებ­­­ზე რე­­ა­­გი­­რე­­ბის რე­­ჟიმ­­­ში მუ­­შა­­ობ­­­და. მას გა­­მუდ­­­მე­­ბით უწევ­­და პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი ლი­­დე­­რე­­ბის წი­­ნა­­აღ­­­მ­­­დე­­გობ­­­რი­­ვი, ორაზ­­­რო­­ვა­­ნი და, ზოგ­­­ჯერ, სკან­­­და­­ლუ­­რი გან­­­ცხა­­დე­­ბე­­ბის ახ­­­ს­­­ნა-­­­გან­­­მარ­­­ტე­­ბა.

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: ოთხი სა­­მუ­­შაო ჯგუ­­ფი­­დან 2013 წელს მხო­­ლოდ ორი შე­­იკ­­­რი­­ბა. სა­­გა­­რეო საქ­­­მე­­თა მი­­ნის­­­ტ­­­რე­­ბის (ან, სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მხრი­­დან, პრე­­მი­­ერმი­­ნის­­­ტ­­­რის) დო­­ნე­­ზე წლის შე­­მა­­ჯა­­მე­­ბე­­ლი შეხ­­­ვევ­­­დ­­­რის (ე.წ. ომ­­­ნი­­ბუ­­სის) ჩა­­ტა­­რე­­ბა გა­­დაწყ­­­ვე­­ტი­­ლი არ არის. თა­­ვი­­სუ­­ფა­­ლი ვაჭ­­­რო­­ბის თა­­ო­­ბა­­ზე 2012 წელს ქვეყ­­­ნე­­ბის პრე­­ზი­­დენ­­­ტებს შო­­რის დაწყე­­ბულ მა­­ღალ დი­­ა­­ლოგს გაგ­­­რ­­­ძე­­ლე­­ბა არ მოჰ­­­ყო­­ლი­­ა, ისე­­ვე, რო­­გორც თავ­­­დაც­­­ვის სფე­­რო­­ში მიღ­­­წე­­ულ შე­­თან­­­ხ­­­მე­­ბებს.

„ოკუპირებული ტე­­რი­­ტო­­რი­­ე­­ბის არა­­ღი­­ა­­რე­­ბის პო­­ლი­­ტი­­კა – 1) წინ­­­მ­­­ს­­­წ­­­რე­­ბი მრა­­ვალ­­­ვექ­­­ტო­­რუ­­ლი დიპ­­­ლო­­მა­­ტი­­ის გაგ­­­რ­­­ძე­­ლე­­ბა, გან­­­სა­­კუთ­­­რე­­ბით აფ­­­რი­­კის, ლა­­თი­­ნუ­­რი ამე­­რი­­კის, კა­­რი­­ბე­­თი­­სა და ოკე­­ა­­ნე­­თის რე­­გი­­ო­­ნებ­­­ში: ორ­­­მ­­­ხ­­­რი­­ვი პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი კონ­­­სულ­­­ტა­­ცი­­ე­­ბი, ვი­­ზი­­ტე­­ბი, თა­­ნამ­­­შ­­­რომ­­­ლო­­ბა ჰუ­­მა­­ნი­­ტა­­რულ, კულ­­­ტუ­­რულ და სა­­გან­­­მა­­ნათ­­­ლებ­­­ლო სფე­­რო­­ებ­­­ში; 2) გა­­ე­­როს წევრ სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო­­ებ­­­თან დიპ­­­ლო­­მა­­ტი­­უ­­რი ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბის დამ­­­ყა­­რე­­ბის პრო­­ცე­­სის დას­­­რუ­­ლე­­ბა – დარ­­­ჩე­­ნი­­ლია 15 სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: 1) სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ოკუ­­პი­­რე­­ბუ­­ლი ტე­­რი­­ტო­­რი­­ე­­ბის აღი­­ა­­რე­­ბის პრო­­ცე­­სი კვლა­­ვაც გა­­ყი­­ნუ­­ლი­­ა, გან­­­ხორ­­­ცი­­ელ­­­და მნიშ­­­ვ­­­ნე­­ლო­­ვა­­ნი ვი­­ზი­­ტე­­ბი სამ­­­ხ­­­რეთ ამე­­რი­­კა­­ში, სამ­­­ხ­­­რეთ­­­-აღ­­­მო­­სავ­­­ლეთ აზი­­ა­­სა და პა­­სი­­ფიკ­­­-­­­ფო­­რუმ­­­ზე, მაგ­­­რამ თვით­­­დამ­­­შ­­­ვი­­დე­­ბის სა­­ფუძ­­­ვე­­ლი არ გვაქვს. ჯერ­­­ჯე­­რო­­ბით ძვე­­ლი რე­­სურ­­­სე­­ბი მუ­­შა­­ობს და, სამ­­­წუ­­ხა­­როდ, სა­­ფუძ­­­ვე­­ლი არ ჩაყ­­­რია პრაქ­­­ტი­­კუ­­ლად არ­­­ცერთ ახალ პრო­­ექტს ჰუ­­მა­­ნი­­ტა­­რულ, კულ­­­ტუ­­რულ თუ სა­­გან­­­მა­­ნათ­­­ლებ­­­ლო სფე­­რო­­ში. გარ­­­და ამი­­სა, შეწყ­­­და ზო­­გი­­ერ­­­თი მიმ­­­დი­­ნა­­რე პრო­­ექ­­­ტი და გა­­უქ­­­მ­­­და რამ­­­დე­­ნი­­მე და­­გეგ­­­მი­­ლი მნიშ­­­ვ­­­ნე­­ლო­­ვა­­ნი ვი­­ზი­­ტი. პარ­­­ლა­­მენტს და­­გეგ­­­მი­­ლი აქვს კა­­ნონ­­­პ­­­რო­­ექ­­­ტის გან­­­ხილ­­­ვა სა­­ვი­­ზო შეზღუდ­­­ვებ­­­ზე მთელ რიგ აზი­­ურ, აფ­­­რი­­კულ და კა­­რი­­ბულ ქვე­­ყა­­ნას­­­თან. თუ სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო არ და­­იწყებს ახალ ჰუ­­მა­­ნი­­ტა­­რულ, სა­­გან­­­მა­­ნათ­­­ლებ­­­ლო და კულ­­­ტუ­­რულ პრო­­ექ­­­ტებს და, ამის პა­­რა­­ლე­­ლუ­­რად, სა­­ვი­­ზო შეზღუდ­­­ვებს და­­უ­­წე­­სებს ხსე­­ნე­­ბუ­­ლი რე­­გი­­ო­­ნე­­ბის ქვეყ­­­ნებს, ეს და­­ამ­­­ძი­­მებს ჩვენს პო­­ზი­­ცი­­ებს ოკუ­­პი­­რე­­ბუ­­ლი ტე­­რი­­ტო­­რი­­ე­­ბის არა­­ღი­­ა­­რე­­ბის თვალ­­­საზ­­­რი­­სით; 2) დიპ­­­ლო­­მა­­ტი­­უ­­რი ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბი დამ­­­ყარ­­­და ოთხ სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფოს­­­თან, თუმ­­­ცა ვერ მო­­ხერ­­­ხ­­­და ამ პრო­­ცე­­სის დას­­­რუ­­ლე­­ბა – რჩე­­ბა კი­­დევ 11 სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო, რო­­მელ­­­თა­­ნაც დიპ­­­ლო­­მა­­ტი­­უ­­რი ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბი არ გვა­­კავ­­­ში­­რებს.

„ჟენევის მო­­ლა­­პა­­რა­­კე­­ბე­­ბი – უახ­­­ლო­­ე­­სი ამო­­ცა­­ნაა რუ­­სე­­თის მი­­ერ ძა­­ლის არ­­­გა­­მო­­ყე­­ნე­­ბის ვალ­­­დე­­ბუ­­ლე­­ბის აღე­­ბა. მო­­ლა­­პა­­რა­­კე­­ბე­­ბის ბო­­ლო რა­­უნ­­­დ­­­ზე, ოქ­­­ტომ­­­ბერ­­­ში, სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ძა­­ლის­­­ხ­­­მე­­ვით, რუ­­სეთ­­­მა პირ­­­ვე­­ლად გა­­ნაცხა­­და თან­­­ხ­­­მო­­ბა, იმუ­­შა­­ოს დო­­კუ­­მენ­­­ტ­­­ზე ძა­­ლის არ­­­გა­­მო­­ყე­­ნე­­ბის შე­­სა­­ხებ. ჟე­­ნე­­ვის მო­­ლა­­პა­­რა­­კე­­ბე­­ბი რუ­­სეთ­­­თან ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბის ერ­­­თა­­დერ­­­თი ფორ­­­მა­­ტი­­ა, რო­­მე­­ლიც ეფუძ­­­ნე­­ბა სა­­ერ­­­თა­­შო­­რი­­სო და მი­­უ­­კერ­­­ძო­­ე­­ბელ მე­­დი­­ა­­ცი­­ას და ნა­­თელ და სა­­მარ­­­თ­­­ლი­­ან თა­­მა­­შის წე­­სებს".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: რუ­­სე­­თის მი­­ერ ძა­­ლის არ­­­გა­­მო­­ყე­­ნე­­ბის ვალ­­­დე­­ბუ­­ლე­­ბის თე­­მა წინ არ წა­­წე­­უ­­ლა. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ოფი­­ცი­­ა­­ლუ­­რი პი­­რე­­ბის მხრი­­დან დრო­­დად­­­რო ის­­­მის ამ ფორ­­­მა­­ტის მნიშ­­­ვ­­­ნე­­ლო­­ბის და­­მაკ­­­ნი­­ნე­­ბე­­ლი გა­­მო­­ნათ­­­ქ­­­ვა­­მე­­ბი, რო­­გო­­რი­­ცა­­ა, „თუ ჟე­­ნე­­ვამ არ გა­­ა­­მარ­­­თ­­­ლა, შე­­იძ­­­ლე­­ბა მის ფორ­­­მატს გა­­დავ­­­ხე­­დოთ" და მსგავ­­­სი. მკითხ­­­ველ­­­მა თა­­ვად გან­­­სა­­ჯოს, თუ რამ­­­დე­­ნად რე­­ა­­ლის­­­ტუ­­რი­­ა, მი­­ვი­­ღოთ იმა­­ზე უკე­­თე­­სი ფორ­­­მა­­ტი, ვიდ­­­რე ჟე­­ნე­­ვის მო­­ლა­­პა­­რა­­კე­­ბე­­ბი­­ა, რო­­მელ­­­საც სა­­მი მო­­ნა­­წი­­ლე – აშშ, რუ­­სე­­თი და სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო და სა­­მი მე­­დი­­ა­­ტო­­რი – გა­­ე­­რო, ეუთო და ევ­­­რო­­კავ­­­ში­­რი ჰყავს.

„ევროკავშირის სა­­დამ­­­კ­­­ვირ­­­ვებ­­­ლო მი­­სია – შე­­ნარ­­­ჩუ­­ნე­­ბა და მხარ­­­და­­ჭე­­რა. მი­­სია ცეცხ­­­ლის შეწყ­­­ვე­­ტის შე­­სა­­ხებ ექ­­­ვ­­­ს­­­პუნ­­­ქ­­­ტი­­ა­­ნი შე­­თან­­­ხ­­­მე­­ბის შეს­­­რუ­­ლე­­ბის ერ­­­თა­­დერ­­­თი მე­­ქა­­ნიზ­­­მი­­ა. მი­­სია ქმე­­დი­­თი და პრინ­­­ცი­­პუ­­ლი პარ­­­ტ­­­ნი­­ო­­რი­­ა, ის მო­­ითხოვს სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო­­დან რუ­­სუ­­ლი ჯა­­რე­­ბის გაყ­­­ვა­­ნას და გა­­ნუხ­­­რე­­ლად იცავს ჩვენს ტე­­რი­­ტო­­რი­­ულ მთლი­­ა­­ნო­­ბას".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: მი­­სია შე­­ნარ­­­ჩუ­­ნე­­ბუ­­ლი­­ა, თუმ­­­ცა მი­­სი გან­­­ცხა­­დე­­ბე­­ბის ოპე­­რა­­ტი­­უ­­ლო­­ბამ იკ­­­ლო და სიმ­­­კ­­­ვეთ­­­რეც შე­­სუს­­­ტ­­­და. შეგ­­­ვიძ­­­ლია ვი­­ვა­­რა­­უ­­დოთ, რომ ეს რუ­­სე­­თი­­სა და ოკუ­­პი­­რე­­ბუ­­ლი ტე­­რი­­ტო­­რი­­ე­­ბის მი­­მართ სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მთავ­­­რო­­ბის ორ­­­ჭო­­ფულ პო­­ლი­­ტი­­კას უკავ­­­შირ­­­დე­­ბა.

„ტერმინ „ოკუპაციის" დამ­­­კ­­­ვიდ­­­რე­­ბა – რამ­­­დე­­ნი სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო და სა­­ერ­­­თა­­შო­­რი­­სო ორ­­­გა­­ნი­­ზა­­ცია და­­ე­­მა­­ტე­­ბა იმათ რიცხვს, ვინც მი­­ი­­ღო რე­­ზო­­ლუ­­ცი­­ე­­ბი რუ­­სე­­თის მი­­ერ სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ტე­­რი­­ტო­­რი­­ე­­ბის ოკუ­­პა­­ცი­­ე­­ბის შე­­სა­­ხებ? დღეს ასე­­თი ხუ­­თი სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო – აშშ, გა­­ერ­­­თი­­ა­­ნე­­ბუ­­ლი სა­­მე­­ფო, ეს­­­ტო­­ნე­­თი, ლიტ­­­ვა და ჩე­­ხე­­თი და შვი­­დი სა­­ერ­­­თა­­შო­­რი­­სო ორ­­­გა­­ნი­­ზა­­ციაა – ბალ­­­ტი­­ის ასამ­­­ბ­­­ლე­­ა, დე­­მოკ­­­რა­­ტი­­ა­­თა თა­­ნა­­მე­­გობ­­­რო­­ბა, ევ­­­რო­­პარ­­­ლა­­მენ­­­ტი, ევ­­­რო­­პის საბ­­­ჭოს სა­­პარ­­­ლა­­მენ­­­ტო ასამ­­­ბ­­­ლე­­ა, ეუთოს სა­­პარ­­­ლა­­მენ­­­ტო ასამ­­­ბ­­­ლე­­ა, NATO-ს სა­­პარ­­­ლა­­მენ­­­ტო ასამ­­­ბ­­­ლეა და ფრან­­­კო­­ფო­­ნი­­ის სა­­პარ­­­ლა­­მენ­­­ტო ასამ­­­ბ­­­ლე­­ა. სამ­­­წუ­­ხა­­როდ, ახალ სამ­­­თავ­­­რო­­ბო პროგ­­­რა­­მა­­ში, რო­­მე­­ლიც პარ­­­ლა­­მენ­­­ტ­­­მა 24 ოქ­­­ტომ­­­ბერს და­­ამ­­­ტ­­­კი­­ცა, ოკუ­­პა­­ცია არც ერ­­­თხელ არ არის ნახ­­­სე­­ნე­­ბი".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: ნუ­­ლო­­ვა­­ნი შე­­დე­­გი. არ­­­ცერთ „ახალ" სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო­­სა თუ სა­­ერ­­­თა­­შო­­რი­­სო ორ­­­გა­­ნი­­ზა­­ცი­­ას არ გა­­მო­­უ­­ყე­­ნე­­ბია ტერ­­­მი­­ნი „ოკუპაცია". მა­­ღა­­ლი ალ­­­ბა­­თო­­ბით, უნ­­­და ვი­­ვა­­რა­­უ­­დოთ, რომ ეს სა­­ვა­­ლა­­ლო შე­­დე­­გი ასე­­ვე რუ­­სე­­თის მი­­მართ სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მთავ­­­რო­­ბის ორაზ­­­რო­­ვან პო­­ლი­­ტი­­კას უკავ­­­შირ­­­დე­­ბა.

„გაეროს რე­­ზო­­ლუ­­ცია – მხარ­­­და­­ჭე­­რის შემ­­­დ­­­გო­­მი ზრდა. რე­­ზო­­ლუ­­ცია აღი­­ა­­რებს იძუ­­ლე­­ბით გა­­და­­ად­­­გი­­ლე­­ბულ პირ­­­თა უფ­­­ლე­­ბას, დაბ­­­რუნ­­­დ­­­ნენ სა­­კუ­­თარ სახ­­­ლებ­­­ში – „საქართველოს აფხა­­ზე­­თი­­სა და ცხინ­­­ვა­­ლის რე­­გი­­ო­­ნებ­­­ში". რუ­­სე­­თი მო­­ითხოვს, რომ რე­­ზო­­ლუ­­ცია მო­­იხ­­­ს­­­ნას გე­­ნე­­რა­­ლუ­­რი ასამ­­­ბ­­­ლე­­ის დღის წეს­­­რი­­გი­­დან, რო­­გორც ჟე­­ნე­­ვის პრო­­ცე­­სის „ხელისშემშლელი". რუ­­სე­­თი რე­­ზო­­ლუ­­ცი­­ის წი­­ნა­­აღ­­­მ­­­დეგ ხუ­­თი წე­­ლია ილაშ­­­ქ­­­რებს, მაგ­­­რამ კენ­­­ჭის­­­ყ­­­რი­­სას ყო­­ველ­­­წ­­­ლი­­უ­­რად მარ­­­ცხ­­­დე­­ბა – სულ უფ­­­რო დი­­დი სხვა­­ო­­ბით".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: რე­­ზო­­ლუ­­ცი­­ის მომ­­­ხ­­­რე­­თა რა­­ო­­დე­­ნო­­ბა ორით გა­­ი­­ზარ­­­და. მხო­­ლოდ გა­­ე­­როს­­­თან სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მი­­სი­­ის ძა­­ლის­­­ხ­­­მე­­ვით უკე­­თე­­სი შე­­დე­­გის მიღ­­­წე­­ვა შე­­უძ­­­ლე­­ბე­­ლი აღ­­­მოჩ­­­ნ­­­და, წი­­ნა წლებ­­­თან შე­­და­­რე­­ბით სა­­გა­­რეო საქ­­­მე­­თა სა­­მი­­ნის­­­ტ­­­როს შე­­სუს­­­ტე­­ბუ­­ლი აქ­­­ტი­­უ­­რო­­ბის ფონ­­­ზე.

„ნეიტრალური სამ­­­გ­­­ზავ­­­რო დო­­კუ­­მენ­­­ტი – კი­­დევ რამ­­­დე­­ნი სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო ცნობს ამ დო­­კუ­­მენტს? „ჩართულობის სტრა­­ტე­­გი­­ის" ამ საკ­­­ვან­­­ძო ელე­­მენ­­­ტის წარ­­­მა­­ტე­­ბას გა­­ნა­­პი­­რო­­ბებს მი­­სი მიმ­­­ზიდ­­­ვე­­ლო­­ბა. მიმ­­­ზიდ­­­ვე­­ლო­­ბა კი იზ­­­რ­­­დე­­ბა იმ სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო­­ე­­ბის რიცხ­­­ვის ზრდას­­­თან ერ­­­თად, რომ­­­ლე­­ბიც მას ცნო­­ბენ. ამ­­­ჟა­­მად, ასე­­თი სა­­ხელ­­­მ­­­წი­­ფო ცხრა­­ა: აშშ, ბულ­­­გა­­რე­­თი, იაპო­­ნი­­ა, ის­­­რა­­ე­­ლი, ლატ­­­ვი­­ა, ლიტ­­­ვა, პო­­ლო­­ნე­­თი, სლო­­ვა­­კე­­თი და ჩე­­ხე­­თი".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: ნუ­­ლო­­ვა­­ნი შე­­დე­­გი. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მთავ­­­რო­­ბამ შო­­რე­­ულ თა­­რო­­ზე შე­­მო­­დო „ჩართულობის სტრა­­ტე­­გი­­ა" და „სამოქმედო გეგ­­­მა" და, შე­­სა­­ბა­­მი­­სად, ნე­­იტ­­­რა­­ლურ სამ­­­გ­­­ზავ­­­რო დო­­კუ­­მენ­­­ტ­­­ზე, რო­­გორც ამ კონ­­­ცეფ­­­ცი­­ის საკ­­­ვან­­­ძო ელე­­მენ­­­ტ­­­ზე, უარი თქვა.

„რუსეთის ბა­­ზარ­­­ზე ქარ­­­თუ­­ლი პრო­­დუქ­­­ცი­­ის დაშ­­­ვე­­ბა – მსოფ­­­ლიო სა­­ვაჭ­­­რო ორ­­­გა­­ნი­­ზა­­ცი­­ა­­ში გა­­წევ­­­რი­­ა­­ნე­­ბით, რუ­­სეთს ჩვე­­ნი პრო­­დუქ­­­ცი­­ის დაშ­­­ვე­­ბის ვალ­­­დე­­ბუ­­ლე­­ბა და­­ე­­კის­­­რა. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს წი­­ნა­­აღ­­­მ­­­დეგ ის ვე­­ღარ გა­­მო­­ი­­ყე­­ნებს პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რად მო­­ტი­­ვი­­რე­­ბულ სა­­ვაჭ­­­რო ემ­­­ბარ­­­გოს. გა­­წევ­­­რი­­ა­­ნე­­ბის სა­­ნაც­­­ვ­­­ლოდ, რუ­­სეთ­­­მა იმ ხელ­­­შეკ­­­რუ­­ლე­­ბას მო­­ა­­წე­­რა ხე­­ლი, რო­­მელ­­­შიც სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო და­­ფიქ­­­სი­­რე­­ბუ­­ლია თა­­ვის სა­­ერ­­­თა­­შო­­რი­­სოდ აღი­­ა­­რე­­ბულ საზღ­­­ვ­­­რებ­­­ში".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: რუ­­სეთ­­­მა თა­­ვის ბა­­ზარ­­­ზე და­­უშ­­­ვა სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ზო­­გი­­ერ­­­თი ღვი­­ნო, მი­­ნე­­რა­­ლუ­­რი წყა­­ლი და ხილ­­­-­­­ბოს­­­ტ­­­ნე­­უ­­ლი, რაც და­­დე­­ბით შე­­დე­­გად უნ­­­და ჩა­­ით­­­ვა­­ლოს. ამა­­ვე დროს, ემ­­­ბარ­­­გოს ნა­­წი­­ლობ­­­რი­­ვი მოხ­­­ს­­­ნა რუ­­სეთ­­­თან სა­­ერ­­­თო ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბის კონ­­­ტექ­­­ს­­­ტ­­­ში უნ­­­და გან­­­ვი­­ხი­­ლოთ. რუ­­სე­­თი აგ­­­რ­­­ძე­­ლებს თა­­ვის აგ­­­რე­­სი­­ულ და და­­მამ­­­ცი­­რე­­ბელ ქმე­­დე­­ბებს სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მი­­მართ (საოკუპაციო ხა­­ზის გად­­­მო­­წე­­ვა, ოლიმ­­­პი­­ე­­ლი მე­­ჩი­­რაღ­­­დ­­­ნე-­­­ბომ­­­ბ­­­დამ­­­შე­­ნი), რი­­თაც ქარ­­­თულ ექ­­­ს­­­პორტს სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს რე­­აქ­­­ცი­­ის მძევ­­­ლად აქ­­­ცევს. „ხმას ამო­­ი­­ღებთ და თქვენს ექ­­­ს­­­პორტს, რო­­გორც და­­ვუშ­­­ვი, ისე­­ვე ავ­­­კ­­­რ­­­ძა­­ლავ" – და­­ახ­­­ლო­­ე­­ბით ასე უნ­­­და გა­­მო­­ი­­ყუ­­რე­­ბო­­დეს ყრუ რუ­­სუ­­ლი მუ­­ქა­­რა. ამის დას­­­ტუ­­რია რუ­­სე­­თის სა­­ნი­­ტა­­რუ­­ლი სამ­­­სა­­ხუ­­რის 9 ოქ­­­ტომ­­­ბ­­­რის გა­­დაწყ­­­ვე­­ტი­­ლე­­ბა ქარ­­­თუ­­ლი ღვი­­ნის რამ­­­დე­­ნი­­მე ბრენ­­­დის აკ­­­რ­­­ძალ­­­ვის შე­­სა­­ხებ და 14 ოქ­­­ტომ­­­ბ­­­რის გან­­­ცხა­­დე­­ბა იმ „საფრთხეზე", რო­­მე­­ლიც, თით­­­ქოს­­­და, რუ­­სეთს თბი­­ლი­­სის ლუ­­გა­­რის ლა­­ბო­­რა­­ტო­­რი­­ი­­დან ემუქ­­­რე­­ბა. მი­­უ­­ხე­­და­­ვად ვმო-ს წევ­­­რო­­ბი­­სა, პო­­ლი­­ტი­­კურ შან­­­ტაჟ­­­ზე რუ­­სეთს ხე­­ლი არ აუღი­­ა, ხო­­ლო თა­­ვად ვმო-ს ჯერ­­­ჯე­­რო­­ბით არ აღ­­­მო­­აჩ­­­ნ­­­და თა­­ვის ახალ­­­ბე­­და წევ­­­რ­­­ზე ზე­­მოქ­­­მე­­დე­­ბის მე­­ქა­­ნიზ­­­მე­­ბი.

„ის, რაც არ უნ­­­და გა­­კეთ­­­დეს

ოკუ­­პა­­ცი­­ის შე­­სა­­ხებ კა­­ნო­­ნის გა­­უქ­­­მე­­ბა – კა­­ნო­­ნი არის სე­­რი­­ო­­ზუ­­ლი სა­­მარ­­­თ­­­ლებ­­­რი­­ვი ბერ­­­კე­­ტი რუ­­სე­­თის პო­­ზი­­ცი­­ის წი­­ნა­­აღ­­­მ­­­დეგ, ასე­­ვე იმ პი­­რე­­ბის, კომ­­­პა­­ნი­­ე­­ბის, თუ ქვეყ­­­ნე­­ბის წი­­ნა­­აღ­­­მ­­­დეგ, რომ­­­ლე­­ბიც ჩვე­­ნი ტე­­რი­­ტო­­რი­­უ­­ლი მთლი­­ა­­ნო­­ბის დარ­­­ღ­­­ვე­­ვას და­­ა­­პი­­რე­­ბენ. ის საკ­­­მა­­რი­­სად მოქ­­­ნი­­ლია და ტაქ­­­ტი­­კუ­­რი მა­­ნევ­­­რი­­რე­­ბის სა­­შუ­­ა­­ლე­­ბას იძ­­­ლე­­ვა. მის გა­­უქ­­­მე­­ბას რუ­­სე­­თი ოკუ­­პა­­ცი­­ის ცნე­­ბის დე­­ლე­­გი­­ტი­­მა­­ცი­­ის­­­თ­­­ვის გა­­მო­­ი­­ყე­­ნებს".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: კა­­ნო­­ნი არ გა­­უქ­­­მე­­ბუ­­ლა, მაგ­­­რამ მნიშ­­­ვ­­­ნე­­ლოვ­­­ნად შე­­სუს­­­ტ­­­და. კა­­ნონ­­­ში შე­­ტა­­ნი­­ლი ცვლი­­ლე­­ბე­­ბით, ოკუ­­პი­­რე­­ბულ ტე­­რი­­ტო­­რი­­ებ­­­ზე უკა­­ნო­­ნო შეღ­­­წე­­ვა მხო­­ლოდ ად­­­მი­­ნის­­­ტ­­­რა­­ცი­­უ­­ლი ჯა­­რი­­მით და­­ის­­­ჯე­­ბა, რაც არის ოკუ­­პა­­ცი­­ის კონ­­­ცეფ­­­ცი­­ის დე­­ლ­­ე­­გი­­ტი­­მა­­ცი­­ის­­­კენ გა­­დად­­­გ­­­მუ­­ლი ნა­­ბი­­ჯი.

„რუსეთის აღი­­ა­­რე­­ბა მე­­დი­­ა­­ტო­­რად, ხო­­ლო ცხინ­­­ვა­­ლი­­სა და სო­­ხუ­­მის – კონ­­­ფ­­­ლიქ­­­ტის მხა­­რე­­ე­­ბად – ეს ნა­­ბი­­ჯი სა­­ფუძ­­­ველს გა­­მო­­აც­­­ლი­­და ოკუ­­პა­­ცი­­ის ცნე­­ბას და, შე­­სა­­ბა­­მი­­სად, დე­­ო­­კუ­­პა­­ცი­­ის მოთხოვ­­­ნას არა­­ლე­­გი­­ტი­­მუ­­რად გა­­და­­აქ­­­ცევ­­­და. რუ­­სე­­თი ოკუ­­პან­­­ტი­­ა, უკა­­ნო­­ნოდ ჰყავს შე­­ი­­ა­­რა­­ღე­­ბუ­­ლი ძა­­ლე­­ბი სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ტე­­რი­­ტო­­რი­­ა­­ზე და ახორ­­­ცი­­ე­­ლებს ეფექ­­­ტურ კონ­­­ტ­­­როლს ოკუ­­პი­­რე­­ბულ რე­­გი­­ო­­ნებ­­­ზე. ეფექ­­­ტუ­­რი კონ­­­ტ­­­რო­­ლის გან­­­ხორ­­­ცი­­ე­­ლე­­ბა კი ნიშ­­­ნავს, რომ რუ­­სე­­თი ვერც მე­­დი­­ა­­ტო­­რი იქ­­­ნე­­ბა და ვერც სო­­ხუ­­მი და ცხინ­­­ვა­­ლი იქ­­­ნე­­ბი­­ან კონ­­­ფ­­­ლიქ­­­ტის მხა­­რე­­ე­­ბი. ეს ცნე­­ბე­­ბი ერ­­­თ­­­მა­­ნეთ­­­თან შე­­უ­­თავ­­­სე­­ბე­­ლი­­ა".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: რუ­­სე­­თი მე­­დი­­ა­­ტო­­რად არ გვი­­ღი­­ა­­რე­­ბი­­ა, მაგ­­­რამ ცხინ­­­ვალ­­­სა და სო­­ხუმს რამ­­­დენ­­­ჯერ­­­მე „პირდაპირი დი­­ა­­ლო­­გი" შევ­­­თა­­ვა­­ზეთ. ასე­­თი „პირდაპირი დი­­ა­­ლო­­გი" სწო­­რედ რუ­­სე­­თის სქე­­მა­­ში თავ­­­ს­­­დე­­ბა, რომ­­­ლის თა­­ნა­­­ხ­­­მა­­დაც კო­­­ნ­­­ფ­­­ლიქ­­­ტი არ­­­სე­­ბობს თბი­­ლისს, სო­­ხუმ­­­სა და ცხინ­­­ვალს შო­­რის და არა სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო­­სა და რუ­­სეთს შო­­რის. შე­­დე­­გად, ოკუ­­პა­­ცი­­ის კონ­­­ცეფ­­­ცია პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რა­­დაც შე­­სუს­­­ტ­­­და.

„ჩართულობის სტრა­­ტე­­გი­­ის და სა­­მოქ­­­მე­­დო გეგ­­­მის გა­­უქ­­­მე­­ბა, ან შეც­­­ვ­­­ლა – ეს აღიქ­­­მე­­ბა, რო­­გორც კურ­­­სის შეც­­­ვ­­­ლა და ოკუ­­პა­­ცი­­ის დე­­ლე­­გი­­ტი­­მა­­ცი­­ა".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: რო­­გორც ზე­­მოთ აღ­­­ვ­­­ნიშ­­­ნეთ, სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მთავ­­­რო­­ბამ მთლი­­ა­­ნად უარ­­­ყო ევ­­­რო­­კავ­­­ში­­რის ექ­­­ს­­­პერ­­­ტ­­­თა მო­­ნა­­წი­­ლე­­ო­­ბით შექ­­­მ­­­ნი­­ლი და ევ­­­რო­­კავ­­­ში­­რის მი­­ერ მხარ­­­და­­ჭე­­რი­­ლი ეს სტრა­­ტე­­გი­­უ­­ლი დო­­კუ­­მენ­­­ტე­­ბი, ხო­­ლო მათ ნაც­­­ვ­­­ლად ვე­­რა­­ფე­­რი ღი­­რე­­ბუ­­ლი ვერ შექ­­­მ­­­ნა. ამ­­­დე­­ნად, დღეს სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო ამ უმ­­­ნიშ­­­ვ­­­ნე­­ლო­­ვა­­ნეს სა­­კითხ­­­ში სტრა­­ტე­­გი­­ი­­სა და სა­­მოქ­­­მე­­დო გეგ­­­მის გა­­რე­­შე იმ­­­ყო­­ფე­­ბა.

„გაწევრიანება ევ­­­რა­­ზი­­ულ სტრუქ­­­ტუ­­რებ­­­ში – რუ­­სე­­თი გა­­მუდ­­­მე­­ბით ცდი­­ლობს, თა­­ვი­­სი მე­­ზობ­­­ლე­­ბი ევ­­­რა­­ზი­­უ­­ლი სა­­ბა­­ჟო, ეკო­­ნო­­მი­­კუ­­რი, თუ პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი კავ­­­ში­­რის სი­­კე­­თე­­ე­­ბით „მოხიბლოს". ცო­­ტა ვინ­­­მე თუ მო­­ი­­ხიბ­­­ლა. მათ შო­­რის სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო არ უნ­­­და იყოს".

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: ალ­­­ბათ წლის ყვე­­ლა­­ზე სა­­ზი­­ა­­ნო სა­­გა­­რე­­ო­­პო­­ლი­­ტი­­კურ სი­­ახ­­­ლედ ამ წი­­თე­­ლი ხა­­ზის ვერ­­­ბა­­ლუ­­რი გა­­დაკ­­­ვე­­თა უნ­­­და ჩა­­ით­­­ვა­­ლოს. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს პრე­­მი­­ერ­­­მა რამ­­­დენ­­­ჯერ­­­მე სა­­ჯა­­როდ გა­­ნაცხა­­და, რომ ის არ გა­­მო­­რიცხავს ევ­­­რა­­ზი­­ულ კავ­­­შირ­­­ში სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს გა­­წევ­­­რი­­ა­­ნე­­ბას. ამ გან­­­ცხა­­დე­­ბებ­­­მა გა­­ვარ­­­დ­­­ნი­­ლი ჭურ­­­ვის ეფექ­­­ტი იქო­­ნია რო­­გორც სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო­­ში, ისე ჩვენს მო­­კავ­­­ში­­რე­­ებს შო­­რის. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს სა­­გა­­რეო სა­­მი­­ნის­­­ტ­­­როს რამ­­­დე­­ნი­­მე კვი­­რის გან­­­მავ­­­ლო­­ბა­­ში უწევ­­­და ევ­­­რო­­პი­­დან ჩვე­­ნი გან­­­ც­­­ვიფ­­­რე­­ბუ­­ლი პარ­­­ტ­­­ნი­­ო­­რე­­ბის სა­­ტე­­ლე­­ფო­­ნო ზა­­რე­­ბის მო­­გე­­რი­­ე­­ბა. სა­­ზო­­გა­­დო­­ე­­ბი­­სა და ო­­­პო­­ზი­­ცი­­ის მკვეთ­­­რი რე­­აქ­­­ცი­­ის შე­­დე­­გად, პრე­­მი­­ე­­რის ამ იდე­­ას ჯერ­­­ჯე­­რო­­ბით პრაქ­­­ტი­­კუ­­ლი გაგ­­­რ­­­ძე­­ლე­­ბა არ მოჰ­­­ყო­­ლი­­ა, მაგ­­­რამ პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი და დიპ­­­ლო­­მა­­ტი­­უ­­რი ზი­­ა­­ნი უკ­­­ვე მოგ­­­ვად­­­გა. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ერ­­­თ­­­-ერ­­­თი ყვე­­ლა­­ზე თან­­­მიმ­­­დე­­ვ­­რუ­­ლი მო­­კავ­­­ში­­რის, ლიტ­­­ვის პრე­­ზი­­დენ­­­ტ­­­მა განა­­­ცხა­­და: „უკრაინისთვის და მოლ­­­დ­­ო­­ვის­­­თ­­­ვის „აღმოსავლეთის პარ­­­ტ­­­ნი­­ო­­რო­­ბის" სა­­მიტ­­­ზე ვიბ­­­რ­­­ძო­­ლებთ, ხო­­ლო სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლომ ჯერ თა­­ვად უნ­­­და გა­­არ­­­კ­­­ვი­­ოს, სა­­ით­­­კენ მი­­დის, ევ­­­რო­­კავ­­­ში­­რის­­­კენ თუ ევ­­­რა­­ზი­­უ­­ლი კავ­­­ში­­რის­­­კენ".

„რუსული სამ­­­ხედ­­­რო ტვირ­­­თე­­ბის გა­­ტა­­რე­­ბა – სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლო თა­­ვის ტე­­რი­­ტო­­რი­­ა­­ზე არ ატა­­რებს რუ­­სულ სამ­­­ხედ­­­რო ტვირ­­­თებს. ტვირ­­­თე­­ბის გა­­ტა­­რე­­ბა რო­­მე­­ლი­­მე მი­­მარ­­­თუ­­ლე­­ბით გა­­მო­­უს­­­წო­­რე­­ბელ ზი­­ანს მი­­ა­­ყე­­ნებ­­­და ჩვენს სტრა­­ტე­­გი­­ულ ინ­­­ტე­­რე­­სებს რე­­გი­­ონ­­­ში".

რუსეთი მედიატორად არ გვიღიარებია, მაგრამ ცხინვალსა და სოხუმს რამდენჯერმე „პირდაპირი დიალოგი" შევთავაზეთ. ასეთი „პირდაპირი დიალოგი" სწორედ რუსეთის სქემაში თავსდება, რომლის თანახმადაც კონფლიქტი არსებობს თბილისს, სოხუმსა და ცხინვალს შორის და არა საქართველოსა და რუსეთს შორის.

შეს­­­რუ­­ლე­­ბა: ეს წი­­თე­­ლი ხა­­ზიც გა­­დაკ­­­ვე­­თი­­ლი­­ა. გა­­სულ აპ­­­რილ­­­ში სომ­­­ხეთ­­­ში ვი­­ზი­­ტი­­სას სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს პრე­­მი­­ერ­­­მა თა­­ვის სო­­მეხ კო­­ლე­­გას გა­­ნუცხა­­და „საქართველოს მზა­­ო­­ბა­­ზე", გახ­­­ს­­­ნას რუ­­სეთ-სომ­­­ხე­­თის რკი­­ნიგ­­­ზის სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს (აფხაზეთის) მო­­ნაკ­­­ვე­­თი. მოგ­­­ვი­­ა­­ნე­­ბით, სომ­­­ხე­­თის უშიშ­­­რო­­ე­­ბის საბ­­­ჭოს მდი­­ვან­­­მა გა­­ნაცხა­­და, რომ შე­­თან­­­ხ­­­მე­­ბა ამ სა­­კითხ­­­ზე „პრაქტიკულად მიღ­­­წე­­უ­­ლი­­ა". სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მთავ­­­რო­­ბას ოფი­­ცი­­ა­­ლუ­­რი ერევ­­­ნის ამ გან­­­ცხა­­დე­­ბა­­ზე მკვეთ­­­რი გან­­­ცხა­­დე­­ბა არ გა­­უ­­კე­­თე­­ბი­ა. იმის დად­­­გე­­ნა, თუ რამ­­­დე­­ნად შორს არის წა­­სუ­­ლი ეს პრო­­ცე­­სი, ამ ეტაპ­­­ზე შე­­უძ­­­ლე­­ბე­­ლი­­ა, თუმ­­­ცა ზი­­ა­­ნი სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს ინ­­­ტე­­რე­­სებს უკ­­­ვე მი­­ად­­­გა.

ჩა­­მოთ­­­ვ­­­ლილ მაჩ­­­ვე­­ნებ­­­ლებს შეგ­­­ვიძ­­­ლია და­­ვუ­­მა­­ტოთ კი­­დევ ორი, სა­­დაც სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს 2012 წლის ოქ­­­ტომ­­­ბ­­­რამ­­­დე ძლი­­ე­­რი პო­­ზი­­ცი­­ე­­ბი ჰქონ­­­და. ეს არის მო­­ნა­­წი­­ლე­­ო­­ბა რე­­გი­­ო­­ნულ სატ­­­რან­­­ზი­­ტო და ენერ­­­გე­­ტი­­კულ პრო­­ექ­­­ტებ­­­ში, და ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბი მე­­ზობ­­­ლებ­­­თან. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლომ პრაქ­­­ტი­­კუ­­ლად შე­­ა­­ჩე­­რა სა­­მუ­­შა­­ო­­ე­­ბი ახალ­­­ქა­­ლა­­ქი-ყარ­­­სის რკი­­ნიგ­­­ზის მშე­­ნებ­­­ლო­­ბა­­ზე, რა­­მაც შეშ­­­ფო­­თე­­ბა გა­­მო­­იწ­­­ვია რო­­გორც აზერ­­­ბა­­ი­­ჯან­­­ში, აგ­­­რეთ­­­ვე თურ­­­ქეთ­­­ში. სომ­­­ხე­­თის­­­თ­­­ვის მი­­ცე­­მულ­­­მა პი­­რო­­ბამ აფხა­­ზე­­თის რკი­­ნიგ­­­ზის გახ­­­ს­­­ნის თა­­ო­­ბა­­ზე, და­­ძა­­ბა და გა­­ა­­ნაწყე­­ნა აზერ­­­ბა­­ი­­ჯა­­ნი, ხო­­ლო მი­­სი შე­­უს­­­რუ­­ლებ­­­ლო­­ბა სულ უფ­­­რო მზარდ გა­­ღი­­ზი­­ა­­ნე­­ბას იწ­­­ვევს ერე­­ვან­­­ში. გა­­უ­­აზ­­­რე­­ბე­­ლი და მცდა­­რი დიპ­­­ლო­­მა­­ტი­­უ­­რი და პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი ნა­­ბი­­ჯე­­ბის გა­­მო გა­­უ­­ა­­რეს­­­და ჩვე­­ნი ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბი ირან­­­თან და ბე­­ლა­­რუს­­­თან. მკითხ­­­ველს იმის ახ­­­ს­­­ნა არ სჭირ­­­დე­­ბა, თუ რა პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი რის­­­კე­­ბის შემ­­­ც­­­ვე­­ლია ამ ურ­­­თი­­ერ­­­თო­­ბე­­ბის გა­­უ­­ა­­რე­­სე­­ბა, რომ არა­­ფე­­რი ვთქვათ მო­­სა­­ლოდ­­­ნელ ეკო­­ნო­­მი­­კურ და­­ნა­­კარ­­­გებ­­­ზე.

რო­­გორც და­­ვი­­ნა­­ხეთ, სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს სა­­გა­­რე­­ო-­­­პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი პო­­ზი­­ცი­­ე­­ბის შე­­სუს­­­ტე­­ბა თვალ­­­სა­­ჩი­­ნო­­ა. სტაგ­­­ნა­­ცია ან რეგ­­­რე­­სი შე­­ი­­ნიშ­­­ნე­­ბა მრა­­ვა­­ლი, მათ შო­­რის – სტრა­­ტე­­გი­­უ­­ლი, მი­­მარ­­­თუ­­ლე­­ბით. შე­­სუს­­­ტე­­ბუ­­ლია რუ­­სე­­თის ოკუ­­პა­­ცი­­ა­­ზე სა­­მარ­­­თ­­­ლებ­­­რი­­ვი და პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი ზე­­წო­­ლის ინ­­­ს­­­ტ­­­რუ­­მენ­­­ტე­­ბი. ზე­­მოთ მოყ­­­ვა­­ნი­­ლი ანა­­ლი­­ზი­­დან კარ­­­გად ჩანს, რომ ამ შე­­ნე­­ლე­­ბი­­სა თუ უკუს­­­ვ­­­ლის მი­­ზე­­ზე­­ბი არა ჩვე­­ნი დიპ­­­ლო­­მა­­ტი­­უ­­რი კორ­­­პუ­­სის ეფექ­­­ტუ­­რო­­ბა­­ში, არა­­მედ, პო­­ლი­­ტი­­კურ გა­­დაწყ­­­ვე­­ტი­­ლე­­ბებ­­­ში, ინ­­­ს­­­ტი­­ტუ­­ცი­­ურ მოწყო­­ბა­­ში, ფი­­ნან­­­სურ უზ­­­რუნ­­­ველ­­­ყო­­ფა­­სა და მე­­ნეჯ­­­მენ­­­ტ­­­ში უნ­­­და ვე­­ძე­­ბოთ.

ამა­­ვე დროს, აღ­­­სა­­ნიშ­­­ნა­­ვი­­ა, რომ ჯერ­­­ჯე­­რო­­ბით მდგო­­მა­­რე­­ო­­ბა გა­­მო­­უ­­ვა­­ლი არ არის. ჩვე­­ნი დიპ­­­ლო­­მა­­ტე­­ბის დი­­დი უმ­­­რავ­­­ლე­­სო­­ბა კვლა­­ვაც მზა­­დაა კომ­­­პე­­ტენ­­­ტუ­­რად და პა­­ტი­­ოს­­­ნად ემ­­­სა­­ხუ­­როს სამ­­­შობ­­­ლოს. ვი­­თა­­რე­­ბის გა­­მო­­სას­­­წო­­რებ­­­ლად სა­­ჭი­­როა გან­­­ვ­­­ლი­­ლი პე­­რი­­ო­­დის პი­­რუთ­­­ვ­­­ნე­­ლი ანა­­ლი­­ზი და ეფექ­­­ტუ­­რი სა­­მოქ­­­მე­­დო გეგ­­­მის შე­­მუ­­შა­­ვე­­ბა. სა­­ქარ­­­თ­­­ვე­­ლოს მთა­­ვა­­რი სა­­გა­­რე­­ო­­პო­­ლი­­ტი­­კუ­­რი მიზ­­­ნე­­ბი, ევ­­­რო­­პუ­­ლი და ევ­­­რო­­ატ­­­ლან­­­ტი­­კუ­­რი ინ­­­ტეგ­­­რა­­ცი­­ა, ჯე­­რაც მიღ­­­წე­­ვა­­დი­­ა.
ჩვენ კი ისევ ყუ­­რადღე­­ბით და­­ვაკ­­­ვირ­­­დე­­ბით იადო­­ნებს და იმედს და­­ვი­­ტო­­ვებთ, რომ ისი­­ნი მხო­­ლოდ დრო­­ე­­ბით, და არა სა­­მუ­­და­­მოდ, და­­დუმ­­­დ­­­ნენ.

 

კომენტარები