რელიგიური თავისუფლება

თეა წულუკიანი: უმრავლესობის უფლებები ირღვეოდა

დეკემბერს, საქართველოს იუსტიციის მინისტრმა თეა წულუკიანმა, საზოგადოებრივი მაუწყებლის პირდაპირ ეთერში, „დიალოგში“ დავით პაიჭაძესთან, რელიგიურ თემატიკაზე საუბარს ვრცელი დრო დაუთმო. წულუკიანმა ძველი ხელისუფლების რელიგიური პოლიტიკა შეაფასა, მათ შორის, რელიგიური ორგანიზაციებისთვის სტატუსის მინიჭების შესახებ საკანონმდებლო ცვლილებები და ID ბარათების გარშემო დაწყებული ალიაქოთი. იუსტიციის მინისტრმა ძველი და ახალი ხელისუფლების განმასხვავებელ მიდგომებზე ისაუბრა, აღიარა, რომ ვარდების რევოლუციის შემდეგ ხელისუფლებამ რელიგიური თავისუფლების კუთხით სიტუაცია გააუმჯობესა, თუმცა აღნიშნა, რომ სააკაშვილის ხელისუფლება უმრავლესობის რელიგიის უფლებებს არღვევდა, რასაც მისი ხელისუფლება უმცირესობებთან ერთად დაიცავს. მინისტრმა წინწყაროსა და ნიგვზიანში არსებულ რელიგიურ შეუწყნარებლობაზეც ისაუბრა. წულუკიანმა ასევე ისაუბრა - პოლიტიკოსის რელიგიურ დოგმებში განათლების აუცილებლობაზე, რატომ ვერ უშველა და უშველა თუ არა უშიშროების საბჭოს მდივანს ჯვრით ცემამ, როგორ ილოცა მან ვანო მერაბიშვილთან ერთად კათოლიკურ ტაძარში და განსხვავებით თბილისის მერისგან, რატომ ვერ იცეკვა 50-იანელთა საშობაო ღვთისმსახურებაზე.
ტაბულა ამ დისკუსიის ნაწყვეტს გთავაზობთ:
რატომ მიგაჩნიათ საჭიროდ,  სწორედ მთავრობასთან იყოს დაკავშირებული ეს რელიგიათა საბჭო და იყოს არა იქ, სადაც ის ამჯერად არის, ამჟამად, სახალხო დამცველის აპარატთან, ადგილთან, რომელსაც ევალება ზრუნვა ადამიანის უფლებებზე, სხვა რა კუთხით შეიძლება წარმოიდგინო ამა თუ იმ რელიგიური ორგანიზაციის მოქმედება და საქმიანობა საქართველოში, თუ არა მათი სრული უფლებრივი უზრუნველყოფის განაკვეთში. 
ეს საბჭო, რომელიც არსებობს ომბუდსმენთან, მართლაც ძალიან დიდ საქმეს აკეთებს, ხანდახან შეიძლება ადამიანს მოეჩვენოს, რომ რაღაც უტრირებებიც ხდება, თუმცა 99% შემთხვევებში ისინი ძალიან კარგ საქმეს აკეთებენ ამ ქვეყნისთვის, მაგრამ ჩვენ ამ ორ ინციდენტს როცა შევესწარით, დავდექით ასეთი რეალობის წინაშე: პირველი - აშკარაა, რომ წინა ხელისუფლებებმა და თქვენ ხართ ის ადამიანი, რომელსაც გახსოვთ რა პერიოდიდან მოვდივართ ჩვენ ამ თემაზე, გახსოვთ გლდანში მომხდარი ამბები ჩემზე უფრო კარგად, ჯვრით რომ გაილახეთ თქვენ და ბოკერია, ეს იყო ტრაგედია ერის... 
კიდევ ორი კაცი იყო, ვინც გაილახა მაშინ...
კი, უბრალოდ ბოკერიას არ უშველა გალახვამ მაშინ... ეს იყო, რა თქმა უნდა, ტრაგედია, იმიტომ რომ არ შეიძლება ჯვრით ვიღაცა ვიღაცას სცემდეს, არ შეიძლება ვინმე შეიჭრეს რომელიმე რელიგიური დაჯგუფების ლოცვის ადგილას, ეს არის მკრეხელობა და ტრაგედია სახელმწიფოსთვის და იმ საზოგადოებისთვის, რომელიც ცდილობს ერ სახელმწიფოდ ჩამოყალიბდეს. ეს შავბნელი პერიოდი დამთავრდა, როდესაც შეიცვალა შევარდნაძის ხელისუფლება და წინა ხელისუფლებამ, მე ვაღიარებ ამას, რომ რელიგიურ თავისუფლებას შეეძინა გარკვეული ფორმა და ადამიანებს ელოცათ...
მაშინ როგორღა ამბობთ, რომ ბოკერიას არ უშველა ამან, ბოკერია იყო იმ ხელისუფლებაში...
ესე იგი უშველა, რა კარგია, მაშინ მეორედ უნდა გაილახოს? ამას გულისხმობთ? რომ კიდევ უფრო კარგი გახდეს... დავანებოთ ბოკერიას ერთი წუთით თავი... ჩვენი ხელისუფლების პირობებში დავდექით ასეთი რეალობის წინაშე, რომ კი, ბატონო, რა თქმა უნდა, შევარდნაძის ხელისუფლებასთან შედარებით არის გაუმჯობესებული რელიგიური თავისუფლების მდგომარეობა, მაგრამ არის ძალიან ბევრი პრობლემა. სააკაშვილის ხელისუფლების პირობებში არა მხოლოდ რელიგიური უმცირესობების, არამედ რელიგიური უმრავლესობისა და მართლმადიდებელი ეკლესიის უფლებებიც ირღვეოდა. ირღვეოდა ძალიან ბევრჯერ ერთისიც და მეორესიც.
რანაირად, შეგიძლიათ მაგალითი გაიხსენოთ ამისი?
ამას ჰქონდა მუდმივად შეფარული ძალადობის ფორმა. ყველას მიმართ. 
რელიგიური უმრავლესობის მიმართ რა ძალადობის ფორმა ჰქონდა?
შეფარული ძალადობის ფორმა ჰქონდა.
გამოავლინეთ ეს ძალადობის ფორმა... ახადეთ ფარდა.
მაგალითად, დახლეჩის ფორმა, ამ ეკლესიის. დამეთანხმეთ.  
ვერა...
თუ არ დამეთანხმებით, დარჩით თქვენს აზრზე.
ჩემს აზრს თავი დავანებოთ, როცა ამას ამბობთ, ეგებ საილუსტრაციო მასალაც მოგვაშველოთ.
საილუსტრაციო მასალა მთელი 9 წლის განმავლობაში ბევრი დაგროვდა, მათ შორის, მედიაში და ნახეთ. 
თქვენ ხომ ახლა მე არ მელაპარაკებით, ქალბატონო თეა, თქვენ ელაპარაკებით ბევრ ათას მსმენელს...
ნუ, ბევრმა ათასმა მსმენელმა ზუსტად იცის რასაც ვამბობ...
არა მგონია..
თუ არ გგონიათ, ეს თქვენი აზრია.
და მე შემეშველეთ, ერთ კაცს უპასუხეთ.
მე თქვენ არ გელაპარაკებით, მე ბევრ მსმენელს ველაპარაკები, რომელმაც ზუსტად იცის რას ვამბობ.
მე არ ვიცი რას ამბობთ, ზუსტად, დახლეჩის ერთი მცდელობა, ძალიან საინტერესო რამე თქვით ახლა თქვენ, ამიტომ საინტერესოა გავაღრმაოთ ეს კონკრეტული მაგალითებით.
კი, დახლეჩის მცდელობაა, როცა ხელისუფლება ცდილობს მიიმხროს სხვადასხვა სასულიერო პირები, სხვადასხვა მეთოდებით. როდესაც ხელისუფლება ცდილობს, რომ შეარყიოს ერთადერთი ავტორიტეტი, როგორიც იყო, არის და დარჩება საქართველოს უწმინდესი და უნეტარესი. როდესაც ხელისუფლება ცდილობს, მიიღოს ისეთი კანონი და კი არ ცდილობს, აკეთებს, რომელიც, მართალია, რომ კარგია, რომ სტატუსს აძლევ რელიგიურ უმცირესობებს, მაგრამ ეს სტატუსიც არის ცარიელი უჯრა, შიგ არაფერი არ ჩაუდეს რელიგიურ უმცირესობებს... 
რა უნდა ჩაედოთ, გაათანაბრეს...
არაფერში არ გაათანაბრეს, მიანიჭეს სტატუსი იარლიყის სახით და ამის იქით არავითარი უფლებრივი მდგომარეობა არ გაუმჯობესდა, არც გადასახადების კუთხით და არც ქონებრივი უფლებების კუთხით. სტატუსის კუთხით თანასწორები არიან, მაგრამ ეს არ არის საკმარისი. აბა, ჰკითხეთ რელიგიურ უმცირესობებს, თუ აკმაყოფილებთ ეს, არ აკმაყოფილებთ. ამიტომ ეს უჯრაა შესავსები, ეს სტატუსი უნდა გახდეს შინაარსიანი. და როცა ეს კანონი მიიღეს, რელიგიურ უმრავლესობას, მართლმადიდებელ ეკლესიას არც კი ჰკითხეს რას ფიქრობდა ის ამის შესახებ...
მანდ ცოტა სხვა ისტორიაა, მათ ჰკითხეს, მათ არ უპასუხეს და ამის შემდეგ ადგნენ და მიიღეს.
არ უპასუხეს, საპასუხო ბევრი ჰქონდათ, რომ ეკითხათ, უპასუხებდნენ.
დიდი ხნის კონსულტაციები მიდიოდა, როგორც მახსოვს... 
თქვენ არ გამოდგებით ახლა წინა ხელისუფლების ადვოკატად, მე ვამბობ იმას, რასაც... 
ადვოკატი არაფერ შუაშია, მე შემიძლია გავიხსენო რაც იყო, ის არ იყო ერთი დღის ამბავი, ეს იყო რამდენიმე თვის...
მე ვესწრებოდი სინოდს, რომელმაც ეს კანონი განიხილა, ამას მოჰყვა სხვათა შორის დიდი ამბები, მაგრამ ამ სინოდზე იყო...
ჩვენ ხომ ვლაპარაკობთ იმაზე, რასაც თქვენ აპირებთ, ამაზე ვლაპარაკობთ და თქვენ დამაბრუნეთ და მეკითხებით რა იყო გახლეჩა, გახლეჩის მცდელობა იყო წინა ხელისუფლების პირობებში და დავამთავროთ წარსულზე საუბარი. 
დავამთავროთ, უბრალოდ ერთ რაღაცას შევახსენებ მაყურებელს, სულ 15 წამის განმავლობაში. არაერთი სასულიერო პირი ღიად ეწეოდა ქართული ოცნების ქადაგებასა და პროპაგანდას, რაც გინდათ ის ვუწოდოთ, არსებობს ვიდეოკადრები, როცა მღვდელი პირდაპირ იცვამს ქართული ოცნების მაისურს, ასე რომ, სასულიერო პირების მხარდაჭერა არც თქვენ გაკლდათ...
მე ამაზე არ დამიწუწუნია, მე მგონი...
არა, ვინ წუწუნებს, უბრალოდ, თუ თქვენ ამბობთ, რომ წინა ხელისუფლება ცდილობდა მიემხრო სასულიერო პირები, თქვენი პოლიტიკური ძალაც ცდილობდა ამას და იმხრობდა...
არაფერს არ ცდილობდა, ჩვენი პოლიტიკური ძალა, პირიქით.
ყოველ შემთხვევაში, იწყნარებდა თქვენკენ გამოწეულ სასულიერო პირებს.
არავითარ შემთხვევაში. 
როგორ არა, ქალბატონო თეა, მე ეს მახსოვს უბრალოდ. 
ჩვენ ვისაუბროთ მომავალში როგორი უნდა იყოს  და ახლა წარსულზე მე და თქვენ რომ ვერ შევთანხმდებით და არც უნდა შევთანხმდეთ, ეს არ იქნება კარგი. ვილაპარაკოთ მომავალზე, ჩვენ რა გვინდა, რომ ეკლესია მართლმადიდებელი და რელიგიური უმცირესობები სარგებლობდნენ ჭეშმარიტი რელიგიური თავისუფლებით. რომ პოლიტიკური ძალა, არცერთი პოლიტიკოსი და, ზოგადად, აღებული გუნდი, არ ერეოდეს და არ იყენებდეს არცერთ რელიგიურ ჯგუფს თავის პოლიტიკურ ინტერესში. რომ აღარ არსებობდეს არცერთ ეკლესიაში ამისიანი და იმისიანი სასულიერო პირის ცნება, ეს არის დასამთავრებელი ამბავი, იმიტომ რომ, წინააღმდეგ შემთხვევაში, ჩვენ ჭეშმარიტ რელიგიურ თავისუფლებას ვერ მივიღებთ. 
ეს თავად სასულიერო პირებზეა დამოკიდებული, დიდწილად.
დიდწილად მათზეა, დიდწილად ჩვენზეა, როგორ მოიქცევა საერო ხელისუფალი, საერო ხელისუფალს უნდა ესმოდეს, რომ არ უნდა შეიჭრას შიდაეკლესიურ თემებში, როგორც ამას აკეთებდა წინა ხელისუფლება, რაც არ უნდა თქვენ ეს არ მოგწონდეთ, მე ასე ვფიქრობ და ამას ვამბობ ხმამაღლა. 
რომელ შიდაეკლესიურ თემაში შეიჭრა, იქ, ნაციონალურ მოძრაობაში წარმოდგენა არავის არა აქვს  დოგმატურ თუ რელიგიურ საკითხებზე, რანაირად უნდა შეიჭრა...
წარმოდგენა რომ არა აქვთ, ამიტომ იყო ეს ცუდი, საერო ხელისუფალს უნდა ჰქონდეს წარმოდგენა რელიგიურ დოგმებზე და ჩვენ მეტი განათლება გვევალება.
რატომ უნდა ჰქონდეს, ქალბატონო თეა?
რომ არ დაარღვიოს რელიგიური თავისუფლება...
სასულიერო ხელისუფლებას ჰქონდეს, საეროს როგორმე გავუძლებთ.
სასულიეროს თუ არა აქვს, ეს სასულიერო ხელისუფლების პრობლემაა. მე ვლაპარაკობ ამ წუთში საერო ხელისუფლებაზე. 
საერო პირები რელიგიური დოგმებით ვიცი ირანში, ქალბატონო თეა, რად გვინდა ახლა ჩვენ ეგეთი პოლიტიკოსები... 
რელიგიური დოგმა არ უნდა ესმოდეს, ვინც ქადაგებს? რელიგიურად გაუნათლებელი უნდა იყოს სასულიერო პირი? დოგმა ცუდი სიტყვა კი არ არის... 
სასულიეროზე არ ვლაპარაკობ, საეროზე ვლაპარაკობ. 
რელიგიური დოგმა, მრწამსი რა არის და რომელი ეკლესია რას ქადაგებს, ეს საერო ხელისუფალს რაღაც დონეზე მაინც უნდა ესმოდეს. მე მინდა, რომ მესმოდეს და ნუ ამიკრძალავთ, რომ მესმოდეს რომელი რელიგია რას ქადაგებს, იმისთვის, რომ უკეთ დავიცვა მათი უფლებები და რა პრეტენზიები აქვთ, რა მოთხოვნები აქვთ, მე მინდა, ეს მესმოდეს და ნუ ამიკრძალავთ ცოდნის წყურვილს. 
დიდი ხანია დაინტერესდით ამით?
კი, დიდი ხანია, მაგრამ ჯერ განვითარების მაღალ დონეს ვერ მივაღწიე. და აუცილებლად მივაღწევ!
ინტერრელიგიური საბჭო ეს არის იდეა, იდეის დონეზეა ჯერ, მე მგონია, რომ მთავრობას სჭირდება მუდმივი დიალოგი ეკლესიასთან, რელიგიურ უმცირესობებთან, თუნდაც ID ბარათის თემაზე, მაგალითად. ეს არის ძალიან მნიშვნელოვანი თემა, მე მაინტერესებს, როგორც მართლმადიდებელი ეკლესიის და შიგნით არსებული განსხვავებული აზრების მოსმენა და ალბათ ეს არ მეკრძალება, რომ ვიცოდე უკეთესად, რომელ რელიგიურ პრინციპებს უპირისპირდება ID ბარათის ქონა თუ არსებობა, რა ფუნქციებია ამ ბარათის მიუღებელი მორწმუნეებისთვის, ერთი ჯგუფისთვის, იგივე აზრზე არიან თუ არა რელიგიური უმცირესობები და ამ მხრივ, დიალოგის ფარგლები ალბათ უნდა იყოს რაღაც ტიპის ინტერრელიგიური საბჭო. თუმცა საბჭოს შექმნას მე არ ველოდები, და იანვრის პირველ კვირაში დავიწყებ შეხვედრებს სასულიერო პირებთან და ყველა ეკლესიის წარმომადგენელთან, თუმცა მანამდე პირველ რიგში შევხვდები მართლმადიდებელი გამოცემების ხელმძღვანელებს, რომლებიც სხვადასხვა ტიპის ინფორმაციას აწვდიან სხვადასხვა რაიონში, თუნდაც თბილისის უბნების მიხედვით სხვადასხვა მოძღვარი სხვადასხვა დაბეჭდილ მასალას ავრცელებს თავის მრევლში და ამ ინფორმაციის შესახებ მინდა მეტი რამ ვიცოდე, რომ მივხვდე რა აწუხებთ მას. წინა ხელისუფლება არ აღიარებდა, რომ საზოგადოების რაღაც ნაწილს, ისიც არ ვიცით რა ნაწილია ეს, რა რაოდენობაა ხალხის, აწუხებს ID ბარათების თემა, ჩვენ ვართ ის მთავრობა და მე ვარ ამ მთავრობის წარმომადგენელი, რომელმაც აღიარა, რომ პრობლემა არსებობს, ეს უკვე  ძალიან ბევრს ნიშნავს. იმას კი არ ვიძახით წინა ხელისუფლების დარად, რომ ვისაც ID ბარათი არ გინდათ, თქვენ არ გესმით, რომ ეს არის პროგრესი, ეს არ არის სწორი. ID ბარათი რომ ვიღაცას არ მოსწონს, იმ ვიღაცას უნდა ჰკითხო - რატომ, ეს პრობლემაა. მე მხვდებიან ადამიანები, რომლებიც მორწმუნეობის გამო უარს ამბობენ ID ბარათის აღებაზე და ამის გამო აცრას ვერ უკეთებენ თავიანთ პატარა ახლადდაბადებულ ბავშვს. ეს არის პრობლემა. 
თქვენ მიგაჩნიათ, რომ ეს რწმენის პრობლემაა, თუ უფრო განათლების?
ეს არის პრობლემა, აქედან დავიწყოთ. ნუ მიგყავართ ახლა მე შეფასებამდე...
იმდენი რამე შეაფასეთ... 
არა, მე არ ვარ მზად შეფასებისთვის, როცა მზად ვარ შეფასებისთვის, ვაკეთებ შეფასებებს, მაგრამ ეს არ მრცხვენია ხოლმე, მაგრამ ამ ეტაპზე მე არ ვარ მზად შეფასებისთვის. მე ვამბობ, რომ პრობლემა არის, ახლა რომ შევაფასოთ, არის ცოდნის ნაკლებობა, ეს არის, ასე ვთქვათ, კომუნიკაციის უუნარობა საერო და სასულიერო ხელისუფლებას შორის, თუ რა არის ზოგადად ეს, ხომ არ მიდის ID ბარათების ფუნქციები იმდენად შორს, რომ რწმენასაც რომ თავი დავანებოთ, პერსონალური მონაცემების დაცვის პრინციპებს ხომ არ ეწინააღმდეგება. აქ არის მართლაც ძალიან დიდი სამუშაო, ამაზე ჩვენ ვიწყებთ მუშაობას იანვრიდან. 
ჟურნალისტის საქმე არ არის, მაგრამ მე მაგალითად მიხარია, როცა სახელმწიფოს წარმომადგენლები მიდიან არა მხოლოდ უმრავლესობის რელიგიურ ჯგუფებთან და რელიგიის მსახურებთან, არამედ, მაგალითად, შობა დღეს თქვენ დაესწარით კათოლიკურ მესას...
ვანოსთანაც კი ვილოცე ეკლესიაში, წარმოგიდგენიათ რასთან გვაქვს საქმე. 
ეს კარგია, მე ვფიქრობ, მოქალაქეებისთვის. ასევე ქალაქის მერი და თქვენ იყავით ორმოცდაათიანელებთან, რომლებთანაც თქვენამდე არასდრს არავინ მისულა, არცერთი სახელმწიფო მოხელე.  
ქალაქის მერმა ჩემგან განსხვავებით იქ იცეკვა კიდეც ცოტა. მე უფრო დამძიმებული ვარ ცოდვებით და ვერ მივეცი თავს ცეკვის საშუალება. 
დამაკლდა ესე იგი სანახაობა. ეს ყველაფერი კაია, მაგრამ თუ აპირებთ რელიგიური უმცირესობის წარმომადგენლებს ჰკითხოთ, უნდათ კი მათ მთავრობასთან ერთად საბჭოში გაერთიანება?
რა თქმა უნდა, უნდა ვკითხოთ. არის ასეთი ორგანიზაცია - ოცდამეერთე საუკუნე, რომლის ხელმძღვანელ პაატა გაჩეჩილაძეს უკვე წლებია სამუშაო ჯგუფი აქვს შექმნილი, სადაც მართლმადიდებელი ეკლესიაც არის წარმოდგენილი და ყველა რელიგიური უმცირესობა. მე ვიყავი მთავრობის წევრებთან და სხვა წარმომადგენლებთან ამ ჯგუფის სამუშაო შეხვედრაზე, იქ მე გავაჟღერე ეს იდეა, ხომ არ შეგვექმნა-მეთქი რაღაც ფორუმი, ჯგუფი დავარქვათ, საბჭო დავარქვათ, მოვუგონოთ რა სახელიც ყველას აწყობს და მოსწონს,  რომ მთავრობასთან ვისაც მხოლოდ ზრუნვა კი არ ევალება, არამედ კანონების შეცვლაც, რეგულაციების შექმნა და ხელშეწყობა რელიგიური თავისუფლებისთვის. იქ პრინციპში იდეის დონეზე, პირველად გაჟღერებული იდეის დონეზე ეს ყველამ მოიწონა. უკლებლივ ყველამ. თუმცა, რა თქმა უნდა, კიდევ უნდა გაღრმავდეს ეს კითხვა, რომ ვიცოდეთ ვისთვის არის ეს ხელსაყრელი და ვისთვის არა. 
ერთი კითხვაც და რელიგიურ უმცირესობებთან ურთიერთობის თემა დავხუროთ. მინდა გავიხსენო ორი ინციდენტი, ერთი ნიგვზიანის და მეორე, განსაკუთრებით, წინწყაროსი, რომელიც შემდგომ ერთი მხრივ ქართული ოცნების, მეორე მხრივ საპატრიარქოს, მესამე მხრივ მუსლიმური თემის წარმომადგენლების ურთიერთქმედებით ჩაცხრა, მე ვიტყოდი. როგორ შეფასებთ თქვენ იმ შეთანხმებას, რომელმაც სიმწვავე  ჩააცხრო. მოდი, მე რამდენიმე გარემოებას გავიხსენებ, ყოველ შემთხვევაში, ჩვენ ეს ინფორმაცია გვაქვს და არავის ეს ინფორმაცია არ უარუყვია, იქ მოხდა შეთანხმება, რომ მუსლიმები სხვა რაიონებიდან არ ჩავლენ იქ სალოცავად. მე რამდენადაც მახსოვს, ეს შეიძლება იყოს ერთ-ერთი ფუნდამენტური უფლების, გადაადგილების თავისუფლების შელახვა ადამიანებისთვის. ასევე, თუ არ ჩავლენ, ვერც ილოცებენ, ეს უკვე შეიძლება იყოს რელიგიის თავისუფლების შეზღუდვაც. მოკლედ, ეს ჰგავს იმას, რომ ამ შეთანხმებამ მოიტანა ამ ქვეყანაში მცხოვრები ერთ-ერთი რელიგიური უმცირესობის წარმომადგენელთათვის დისკრიმინაციული გარემო.
მოგახსენებთ, ეს ორი შემთხვევა ერთმანეთისგან განსხვავდება იმით, რომ არ ეწყინებათ ალბათ ჩემს სისხლსა და ხორც სვანებს, ნიგვზიანში საქმე გვქონდა გურულებთან, რომლებიც არიან მშვიდობისმოყვარე ხალხი და იქ იყო დიალოგისთვის სივრცე, მანამ სანამ მოხდებოდა ძალის დემონსტრირება. მაგრამ წინწყაროს შემთხვევაში, პირველად როცა ეს ინფორმაცია გაჟღერდა, მაშინვე დავუკავშირდი მე შინაგან საქმეთა მინისტრს, რომელიც უკვე ინფორმირებული, მისთვის ეს ცინცხალი ინფორმაცია იყო. და შევთანხმდით, რომ სასწრაფოდ უნდა მომხდარიყო იქ პატრულის ჩაყენება და შსს-ს სამინისტროს ორგანოების წარმომადგენლებს უფრო მეტი აქტივობა უნდა გამოეჩინათ, ვიდრე ნიგვზიანის შემთხვევაში. იმიტომ რომ იქ ჩვენ ვიხილეთ თოხით შეიარაღებული სვანები, რომლებიც რელიგიურ ნიადაგზე იყვნენ აღშფოთებულები და ეს, რა თქმა უნდა, დაუშვებელია. თქვენ როდესაც თქვით, რომ შეთანხმება სხვადასხვა აქტორების წყალობით იყო მიღწეულიო, ასე ვთქვათ, დამშვიდდაო სიტუაციაო, ძალიან მწყინს, რომ არ გაგახსენდათ შსს, რომელმაც ძალიან დიდი როლი ითამაშა, როგორც ნიგვზიანში, ასევე წინწყაროში. თქვენ ალბათ არ იცით და თუ იცით გამოგრჩათ, რომ პატრულმა ადგილზე არაერთი მართლმადიდებელი დაკითხა და დაკითხა ასევე მუსლიმური მხარეც. იქ იყო ურთიერთბრალდებები და თქვენ იცით, რომ როცა რელიგურ დაპირისპირებასთან გვაქვს საქმე, ისევე როგორც ეთნიკურ დაპირისპირებასთან, იქ მართალ-მტყუანის გარჩევა არის დელიკატური საკითხი და საჭიროებს დიდ სიფრთხილეს. 
მე მაინტერესებს თქვენი დამოკიდებულება შედეგისადმი, რომელიც, ჩემი აზრით, გულისხმობს ერთგვარ დისკრიმინაციას. 
არ გეთანხმებით და გეტყვით რატომ. იქ მაშინ არ უნდა გამოგრჩენოდათ შსს, რომელმაც მართლაც დიდი როლი შეასრულა იმაში, რომ იქ არ მოხდა უბედურება, დაკითხული იქნენ ეს ადამიანები, რადგან იქ მოგლეჯილი იქნა თურმე ჯვრები, როგორც ამბობენ, მართლმადიდებლები. და მართლმადიდებლები იქნენ დაკითხულნი, რადგან არავის აქვს უფლება ხელი შეუშალოს მუსლიმს, თუ სხვა რელიგიის წარმომადგენელს ლოცვაში. და ამიტომაც, იქ, დიახ, პოლიციამ თავისი როლი ითამაშა, გამოძიება, სხვათა შორის, ჯერ კიდევ მიმდინარეობს ამ საკითხზე. რაც შეეხება შეთანხმებას, მე არ ვთვლი, რომ ის ადამიანები, ვინცილოცებს სხვაგან და მაინცდამაინც იქ არ ჩამოვა, ირღვევა მათი აღმსარებლობის თავისუფლება, იმიტომ რომ შეთანხმების პირობებში შემოწმდა ის, მათ შეეძლოთ თუ არა, რომ ელოცათ სხვაგან, ისე, რომ აქ არ ჩამოსულიყვნენ და ამას არ გამოეწვია ადგილობრივ დონეზე დაძაბულობა. ამიტომ მე ვერ ვხვდები, სად არის რელიგიური თავისუფლების ხელყოფა ასეთ შემთხვევაში. 
კარგი, მე აღარ გავაგრძელებ ამაზე, რადგან თუკი...
ხო, არ აქვს ჩემთან ამ თემებზე კამათს აზრი.
არა, უბრალოდ, თუ მუსლიმს ეკრძალება ჩავიდეს ამ სოფელში და თავის თანამორწმუნეებთან ერთად ილოცოს, ეს რა არის...
არ მინდოდა ამის თქმა, მაგრამ რაკი გააღრმავეთ, ვიტყვი, რომ ორივე ინციდენტი იყო გარედან ინსპირირებული. და ამაზე ჩვენ გამოძიებას ჩავატარებთ. 
 

კომენტარები